Gáááz!

Lófasz,
oppardon, szerveroldali hiba a betöltés közben — próbálkozzon meg az oldal frissítésével!

kklóóór

kabai lóránt naplója
— énblog, de tényleg.


Wikipédia Facebook twitter ustream YouTube formspring.me — kérdezz! formspring.me — kérdezz!


legújabb bejegyzések
korábbiak
új kommentek


avasi keserű

kocka és a haverok — a comic strip-sorozat a KULTer.hu portálon folytatódik

klór

vakk


kérdezz

hol a mikor?

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

új kommentek

  • klór: Ahogy mondja, drága kolléga, ahogy mondja. (2014.02.15. 12:09) szerelem
  • de én: Nagy munka lehetett, három–négy éven át... (2014.02.15. 10:13) szerelem
  • de én: Ez az egyik legkedvesebb Kemény István-versem. (2013.01.20. 14:57) Kemény István: A vak filozófus és a zajok
  • klór: @Luna Littlewood: Olyannyira az kívánkozik id... (2012.12.31. 07:37) Zéró
  • Littlewood: A pennyroyal tea igen fájdalmasan gyomorbeteg... (2012.12.31. 07:33) Zéró
  • de én: Hogy kerül Budapest vérképe az atlaszra? (2012.12.16. 00:01) Fénytelen érv
  • Judit Lingon: Te is megint ezzel a rozsdával jösz. :-) (2012.10.18. 11:59) Annak, akit
  • Utolsó 20

témák

címkefelhő

cc licenc 2.5

Creative Commons Licenc

Mindegy

2012.09.27. 21:32 klór

Rékassy Csaba: CampingMi a művész? Szerencsétlen ember, aki gyötrő kínokat rejt szívében, fájdalmas sóhajok és jajkiáltások közepette alkot, művében mégis gyönyörködünk — és előlépnek a kritikusok, további szenvedést kívánva, mert szerintük ez így helyes, így kell lennie az esztétika szabályai szerint. Eközben a belső rejtve van előlünk, ahogyan a jövő is (a csillagász, aki kiszámolja a következő napfogyatkozás időpontját, valószínűleg kissé másként látja ezt) — de ha valakit fájdalmak közt látok vergődni, akkor sehogy sem gondolhatom, hogy érzései mégis rejtve vannak előttem.

„Sokkal több kép van a fejemben, mint megfestve” — fesd meg, mondanám, azzal a megjegyzéssel, hogy ha tudod, hogy itt egy kéz van, minden egyebet elhiszek neked. És a legbelsőt, a lényeget már se magyarázni, se érteni, se tompítani — nem harapunk bele ama fás karalábéba. Ahogyan ha valaki azt mondja, „Nem tudom, itt egy kéz van-e”, mondhatjuk neki: „Nézd meg közelebbről” — ez ettől még nem meggyőzés. Hogyan lehet bármit is elmondani, szóval, képpel, hanggal, tettel, bárhogyan? Jóformán minden szavam, alighogy kimondom, hamis és pontatlan lesz; minél jobban ritkulnak a szavak, annál jobban sűrűsödik az igazság, s a végső lényeg a hallgatás környékén van (csak abba fér bele). És lehetetlen különbségeket tenni vagy súlyozni; nem tudom biztonsággal kiválasztani, hogy melyik a döntően szükséges részlet, és melyik az elhagyható.

Antoine Watteau: Indulás Kithéra szigetére„A véletlenszerű szívesen olyan, amilyen” — a mondhatóság felé tett lépés legalább félig a véletlenszerűre bízni a tárgyat: a majdnem monolit síkra egy összegyűrt, festékes papírlappal „pecsételni”, faktúrát létrehozni, egy esetlegességében meglehetősen nehezen átlátható struktúrát adva a képnek, melyből eredendő természetességgel nyílik meg a kép, a hozzáteendő, megfestendő mondat. Sokkal több kép van a fejedben készen, mint megfestve. Az elmondás mindenkori nehézsége, a kommunikáció alapvető és belsőleges problematikussága is megjelenik itt — bár mindezt lehetetlen elmagyarázni egy másik embernek. A dolgok fontosságát és a fontosság lényegtelenségét. A világ idióta valószínűtlenségét.

Pap Gitta: LigetbenElmondod valakinek, hogy onnantól ne maradj kétszer olyan egyedül vele — talán azt is megszoktuk, hogy a vereséget izgalmasabb, sűrűbb anyagból gyúrtnak tartjuk a győzelemnél — mindenesetre igazibb tulajdonunknak. A sok ólomnehéz tudás már rég megült szívünk, vagy talán a gyomrunk mélyén, mint a tengeri hajók tőkesúlya. A világ eme keserű ismerete, ha nagyon le is lassítja vitorlánkat, szilárdságot ad. Furcsa, szürreális piknik a Ligetben, mint Antoine Watteau festményén, csak mintha homokba süppedt volna hajónk, mégis mintha a lehetőség megvolna, mellyel épp nem élünk, mintha lenne kifutásra kész tengeri jármű valahol, mi pedig embereket látunk, akik nem akarnak felszállni a boldogság szigetére induló hajóra.

Indulás Kithéra szigetére, / tervezett mozgás régi zenére, / derűs öregkor helyett nyomozva, / a megnőtt fák között botladozva — // a még élő tanúk kihallgatása, / a festmény párizsi bámulása, / csalódott madár felröppenése, / az adatok biblikus elmentése — // kacsapár leszállása a vízre, / két komoly fahasáb a tűzre, / egy szippantás a ma délutánba, / belefekvés az éjfélutánba — // Megbékélés a kishalállal, / izgatott játék a nagyhalállal, / nem készülés már több örömre, / csak reggelit vinni a Zöld Terembe — // megreggelizni régi zenére, / jegyet rendelni két személyre, / az enyhe unalmat megbeszélni, / hogy mért nem sikerül messze, / élni.
 

A szöveg Pap Gitta Mindegy című kiállításának megnyitójára íródott;
képek:
Rékassy Csaba:
Camping,
Antoine Watteau:
Indulás Kithéra szigetére,
Pap Gitta:
Ligetben;
az utolsó szakaszban teljes egészében idézett vers:
Kemény István:
Elvált férfi a házasságról)

 

Szólj hozzá!

témák:  mindegy kemény istván rékassy pap gitta watteau

A bejegyzés trackback címe:

https://kkloor.blog.hu/api/trackback/id/tr834807201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása